Slik får du sove i sommervarmen

Med kveldstempraturer opp mot 30 grader er det mange som sliter med å sove på varme soverom. Her er noen tips til hvordan du lettere kan falle til ro om kvelden.

1. Reflekter sollyset: Bruk lys- og varmeavvisende gardiner.

2. Gå i hvilemodus: Ikke tren hardt eller utsett deg for skjermlys før du skal legge deg.

3. Ta kjelleren i bruk: Varm luft stiger, derfor kan det være lurt å sove i kjelleren, eller å flytte madrassen ned på gulvet om det blir for varmt.

4. Luft riktig: Luft på kvelden når det har blitt kjøligere i luften. Da går temperaturen i rommet ned. I tillegg blir luftkvaliteten i rommet bedre.

5. Aircondition: Har du en varmepumpe med aircondition-funksjon, ikke nøl med å bruke den.

Trenger mindre søvn

Trøsten for mange kan være at man trenger mindre søvn på sommeren. Til NRK sier lege og søvnekspert Magnus Fredheim, at søvnhormonet melatonin brytes ned av lyset om sommeren. Derfor vil vi føle oss mer opplagt, selv om vi får mindre søvn.

Ifølge Fredheim er det ingen grunn til bekymring hvis man sover mindre på sommeren. Skulle det være så ille at du kun får 3 timer søvn en natt, vil man kunne ta igjen den tapte søvnen neste natt.

– Da vil man ha en mye større andel av dyp søvn. Slik vil du kunne hente inn den tapte søvnen, men det er bare for én natt, forklarer Fredheim til NRK.

 

Bilder: Pexels // Ivan Obolensky. 


Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta råd og tips om lokal radioreklame.