Slik får du isfri bil uten motorvarmer

De fleste av oss skrur på motoren og setter varmeanlegget på høyest nivå når vi kommer til vår nedisete bil om morgenen. – Det er lurt å ikke skru på maksimal varme med en gang. Da tar det lengre tid å varme opp kjølevannet i bilen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

For biler uten motor- og kupévarmer tar det litt tid å få varme. Derfor er det lurt med noen triks for å få mest mulig varme fortest mulig. Skru på motoren og la varmeapparatet stå på eksempelvis 20 grader. Skrap deretter rutene rene for is.

– Har du god nok sikt etter å ha skrapet rutene, så begynn å kjøre. Motoren blir fortere varm når du kjører, rådgir Sødal. – Når du kjenner at det kommer mer varme fra varmeapparatet, kan du skru opp temperaturen så bilen blir raskere varm, fortsetter han.

Nils Sødal. Foto: NAF
Dekk til frontruta

Hvis du dekker til frontruta med et frontrutetrekk, slipper du is på ruta. I tillegg er det lurt å ha en ren frontrute innvendig fordi du da får mindre dugg på innsiden.

– Frontrutetrekk er smart fordi du slipper skrapejobben og kommer deg raskt avgårde. Skrap siderutene og begynn å kjøre. Da blir motoren og bilen raskere varm, sier Nils Sødal.

Har du motorvarmer – Bruk den!

Motor- og kupévarmer er et fantastisk hjelpemiddel for alle som ikke har garasje til bilen. Bilen blir varm både under panseret og inne i kupéen.

– Min oppfordring til alle som har motor- og kupevarmer er å bruke den, sier Sødal. – Bruk tidsinnstillingen så bilen er varm når du skal kjøre. Har du app-styring er det bare å trykke på start når du drikker morgenkaffen, avslutter han.

Foto: Pexel

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta råd og tips om lokal radioreklame.