Filmtips: Kommersiell kynisme og kunstnerisk relevans

Shaun the Sheep Movie, NRK TV

IMDB/ Lionsgate

Har du hatt eller vært barn de siste femten åra trenger du neppe noen introduksjon til sauen-Shaun-universet. Uten småtroll å ta hensyn til kan det imidlertid være fort gjort å skippe dette ferske tillegget til NRKs film-streaming-meny.

Da går du glipp av et overflødighetshorn av oppfinnsomhet og absurd humor, fritt for moralprekener – ja, fritt for dialog overhodet, faktisk.

Eventyret settes i bevegelse av en av Shauns mer ondsinnede plott mot bonden på gården. Bonden ender med en hjerneskade som gjør ham til landets mest ettertraktede kjendisfrisør, og for å gjøre det godt igjen må vår drøvtyggende venn og hans sidekick, gårdshunden Bitzer driste seg inn i tettbygde strøk.

En fest av en fortelling for alle små, men enda morsommere for oss som er gamle nok til å ta inn over oss detaljrikdommen i den håndlagde stop-motion-animasjonen, og alle referansene til voksenfilmer. Det er en «Nattsvermeren»-vits her som fortsatt får meg til å le høyt, hver gang den dukker frem i hukommelsen.

Se filmen her.

Léon: The Professional, HBO Nordic

IMDB/Sony Pictures Home Entertainment

Filmskaperen Luc Besson har gitt skribenter klassifiseringstrøbbel i et kvart århundre, med sin linedans mellom kommersiell kynisme og kunstnerisk relevans.

Det behøver ikke du bekymre deg for, der du sitter i tv-stolen og nyter franskmannens ofte brutale, gjerne litt sjokkerende og alltid veldig stilige eventyr. Nå har HBO Nordic lagt ut fire av dem.

Dermed kan du kose deg med både fridykkerdramaet «The Big Blue», actionfesten «Nikita» og scifi-klassikeren «The Fifth Element» i jula.

Men best er 1994-filmen om den godmodige leiemorderen Léon (Jean Reno), som tar til seg en foreldreløs jente, spilt av en 11 år gammel Natalie Portman.

Filmen er også minneverdig for Gary Oldmans sprut gale antagonist og for sitt unike blikk på Manhattan, som en ubarmhjertig, gloheit trykkoker av en skyskraperjungel.

Se filmen her.


Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta råd og tips om lokal radioreklame.