Lagde te kun for norske smaksløker: Hør intervju med Stephen Twining

Denne uken markeres «British national tea day» som anses som en internasjonal merkedag – vi nordmenn har også et tett forhold til te, derfor tok vi en prat med tiendegenerasjon i Twining-familien, Stephen Twining.

Mannen som hører til en av verdens største te-produsenter, er sterkt engasjert og glad i te – og har denne uken delt sin entusiasme med oss. Hele intervjuet kan høres i toppen av saken.

Elsket te siden barndommen

Stephen Twining har selvfølgelig vokst opp med britisk te, og har et stort hjerte for den. Likevel har han enda ikke klart å landet på en favoritt.

– Jeg forelsket meg i te som åtteåring, og det er en av naturens aller vakreste kreasjoner. Spørsmålet jeg alltid synes er vanskeligst å svare på er hva favoritten min er, fordi jeg har en favoritt til forskjellig tid på døgnet, sier Twining.

Selv om man skulle tro at man nærmest får te inn som morsmelk i Twining-familien, har han tenkt tanken «Hva om jeg ikke liker te?»

– Familiens tradisjon er at hvis man ikke har en lidenskap for te, så må man ikke være delaktig i selskapet, forteller han.

Lady Grey

I 1994 lanserte Twining en helt ny te – Lady Grey. Earl Grey, som er den absolutt best solgte teen til Twinings, ble nemlig ikke like godt tatt imot av alle norske ganer – derfor kastet produsenten seg rundt å lanserte en helt egen te, kun for norske ganer.

– Jeg vil nok si at nordmenn er mer åpen for nye ideer. De er mer eventyrlystne. De elsker ideen om Earl Grey, men noen synes det var for mye aroma, og lurte på om vi kunne lage en mer delikat versjon av den, forteller han.

Han satte teutviklerne i gang, la til, tok fra og prøvde seg frem til en helt ny te – som skulle bli Lady Grey som vi kjenner den i dag.

– Det handler alltid om god smak, naturlige ingredienser, og gi hva lokale mennesker ønsker. Vårt samarbeid med Norge har stått stort i fokus, og derfor klarte vi å utvikle en te for det norske folk, forteller Twining.


Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta råd og tips om lokal radioreklame.