– Asfalten på Gardermoen har fått heteslag

Den varme sommeren byr på uante problemer for Oslo lufthavn Gardermoen. Når solen steker som verst, må brannmannskaper ut og redde asfalten fra varmen.

I følge OSL kan vekten og trykket fra de store flyene som snur på en femøring ødelegge asfaltdekket, og for å forhindre at asfalten skades må brannvesenet spyle på om lag 9 000 liter vann. I de varmeste periodene må de ut å kjøle ned annenhver time.

Vanntanken på en av de store brannbilene på Oslo lufthavn rommer 12 000 liter vann, og normalt går det rundt 9000 liter med på en vanning. Gjøres jobben grundig kan man vente noen timer til neste runde.

Påvirker ikke drikkevannsreservene

Brannmannskaper henter grunnvann som brukes til vanning av blant annet asfalten på Norges hovedflyplass. Foto: Avinor

Hetebølgen har gjort at det i sommer er innført vanningsforbud i hjemkommunene til Oslo lufthavn. Vannet som brukes hentes fra helt andre steder.

– Vi henter grunnvann fra området under jernbanekulverten som går under terminalen, forklarer Henning Bråtebæk, direktør for Flysidedrift ved Oslo lufthavn i en pressemelding.
Han sier de bruker vannet som ikke fordamper i solen, men renner tilbake i grunnvannet.

– Fra to til 20 meters dybde er det grunnvann, og vi er avhengige av å pumpe dette ut for å ikke fylle jernbanetunnelen med vann. Det gjør vi hele tiden. Noe av dette vannet henter vi inn i to store containere som totalt rommer 40 000 liter vann. Brannbilene og andre som har behov for å vanne inne på Oslo lufthavn henter vann her, slik at vi ikke påvirker drikkevannsreservene, sier Bråtebæk.

Henning Bråtebæk, direktør for Flysidedrift ved Oslo lufthavn. Foto: Avinor

 

Foto: Avinor


Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta råd og tips om lokal radioreklame.